Sunday 5 August 2012

Perbezaan Individu

1)    Nyatakan aspek-aspek perbezaan individu?

Terdapat enam aspek perbezaan individu iaitu aspek fizikal, aspek kognitif, aspek emosi, aspek tingkah laku, aspek sosial dan aspek rohani.

i)             Aspek Fizikal
Setiap individu berbeza dari segi jantina, rupa dan saiz badan serta kemahiran jasmaninya.

ii)            Aspek Kognitif
Setiap individu berbeza dari segi keupayaan berfikir, belajar, mengingat, menaakul, menganalisis serta bakatnya.

iii)           Aspek Emosi
Setiap individu menunjukkan emosi yang berbeza dalam situasi yang sama.

iv)           Aspek Tingkah Laku
Perbezaan tingkah laku individu dapat dihayati dari segi pergaulan, interaksi dan aktiviti sosial.

v)            Aspek Sosial
Setiap individu mempunyai cara kehidupan yang tersendiri dan berbeza di antara satu sama lain, termasuk indidu-individu dalam sekeluarga.

vi)           Aspek Rohani
Setiap individu mempunyai falsafah hidup dan keagamaan yang berbeza dengan individu yang lain

2)         Nyatakan perbezaan individu yang tedapat di dalam sesebuah kelas.

Jawapan:

  1. Murid-murid berisiko atau bermasalah dari aspek intelek atau emosi dan sosial.

  1. Murid-murid pelbagai kebolehan khasnya darjah kecerdasan (IQ) ataupun potensi yang berbeza.

  1. Murid-murid pelbagai berdaya dari pelbagai kaum dan agama.

  1. Murid-murid pelbagai sosial – kelas sosial atas, tengah dan bawah.

  1. murid-murid yang mengalami proses sosialisasi yang berbeza, khasnya di rumah dan interaksi dengan rakan sebaya.

  1. Murid-murid yang berbeza dari lokasi Bandar dan luar Bandar.


3)         Perbezaan perkembangan individu di dalam sebuah bilik darjah telah mewujudkan masalah pembelajaran. Berikan 3 contoh masalah pembelajaran yang biasa berlaku dan cara menanganinya. (10m )

Masalah Pembelajaran (6M)
1.            Murid kurang mampu membuat kesimpulan dan kurang memahami tentang pelajaran yang abstrak.
2.            Murid biasanya kurang cerdas, lambat berfikir dan bertindak serta cepat lupa kemahiran atau fakta yang baru dipelajari.
3.            Murid tidak bermotivasi untuk belajar, tidak tahu belajar dan cara menyelesaikan masalah serta tidak berdisiplin semasa belajar.

Cara menangani (4M)
1.            Program pemulihan
2.            Aktiviti Kumpulan
3.            Pengayaan
4.            Perhatian dan bimbingan dari guru samaada secara individu/ kumpulan

No comments:

Post a Comment