Sunday 5 August 2012

Personaliti

PERSONALITI

Contoh Soalan dan Jawapan.


1. Tingkah laku bermasalah yang ditunjukkan oleh seorang murid itu mungkin disebabkan oleh perbezaan personaliti seseorang murid itu. Seorang guru perlu bijak dan mengetahui personaliti dan ciri-ciri tingkah laku muridnya bagi memudahkan ia mengendalikan murid tersebut.

Apa yang dimaksudkan dengan personaliti dan bincangkan jenis-jenis personaliti yang ada pada seseorang murid?

Jawapan.

Personaliti adalah cirri-ciri keseluruhan tingkah laku yang tetap pada seseorang individu tetapi berbeza dengan orang lain. Ia mewakili perwatakan seseorang individu dan dapat diperhatikan dan dinilai melalui tingkah lakunya di dalam situasi pada ketika itu.

Jenis atau kategori personaliti
Ambivert
Introvert
Ekstrovert
Kontinum
 










  1. Introvert
-       Seorang yang sentiasa menyimpan perasaan dan emosinya dalam situasi nyata.
-       Dalam interaksi sosial, murid ini tidak banyak bercakap dan banyak masanya ditumpukan mendengar pertuturan orang lain.
-       Bersifat serius, pendiam dan pemalu, tidak mempunyai cita tinggi, jarang mengambil inisiatif tetapi suka kepada system peraturan yang teratur.

  1. Ekstrovert
-       Individu yang lebih suka dunia luar dari dunia dalam
-       mempunyai semangat yang aktif dan suka bergaul dengan orang, sentiasa suka melibatkan diri dalam aktiviti social, sering mengambil inisiatif sendiri, suka perubahan, sering cepat membongkar perasaannya tetapi cepat pula mengubahnya.

  1. Ambivert
-       Individu atau murid yang mempunyai kedua-dua cirri introvert dan ekstrovert dan perubahan personality bergantung kepada perubahan situasi.
-       Orang jenis ini biasanya aktif tetapi sensitive, suka berkawan tetapi memilih kerja berseorangan, bertutur lancer tetapi berfikir sebelum memberi pendapat.







No comments:

Post a Comment