Tingkah laku bermasalah yang wujud di semua sekolah boleh menjejaskan proses P&P terutamanya di dalam bilik darjah. Oleh itu, seorang guru harus tahu mengenali perlakuan pelajar yang dikatakan sebagai bermasalah.
Jelaskan lima jenis tingkah laku bermasalah yang terdapat di sekolah.
1. Tingkah laku yang menghalang
- Tingkah laku bergantung yang menghalang dan membahayakan
pelajar sendiri. Terlalu bergantung kepada rakan sebaya atau guru
untuk menolongnya menyelesaikan masalah pembelajaran dan
tugasan
- Faktor asuhan perlindungan melampau oleh ibu bapa, konsep
kendiri lemah
2. Tingkah laku yang mengganggu
a. tingkah laku disruptif yang menghalang kelicinan dan keberkesanan P&P di bilik darjah
b. Hiperaktif atau kelakuan nakal
c. Faktor kesihatan pelajar, iklim bilik darjah yang kurang kondusif, pengajaran guru kurang menarik
3. Tingkah laku distruktif(anti social/ merosakkan)
a. permusuhan yang nyata
b. Faktor konsep kendiri negative akibat pengaruh media massa dan sumber teknologi,perasaan kecewa
4. Tingkah laku Bimbang ( Anxiety )
a. perasaan kurang senang yang disebabkan oleh suatu praalamat bahawa sesuatu yang tidak diingini akan berlaku.Phobia, emosi ketakutan atau bimbang
b. konflik tingkah laku
c. kesukaran penyesuaian dengan keadaan baru
5. Tingkah laku murung
a. keadaan sedih-termenung dan berkhayal
b. Masalah keluarga,kegagalan mencapai sesuatu,konflik kurang kasih saying ibu bapa ,putus cinta
c.
6. Tingkah laku Proaktif
a. sentiasa aktif dan bertindak dengan penuh semangat,
b. Faktor naluri ingin tahu yang terlalu tinggi dan kurang sabar
No comments:
Post a Comment