Friday 20 July 2012

EDU 3103 - MURID DAN ALAM BELAJAR

MURID DAN ALAM BELAJAR

TOPIK 1:  ALAM BELAJAR BERMAIN

Main mempunyai unsur kesukarelaan, motivasi intrinsik, melibatkan penglibatan ahli dan pergerakan fizikal yang aktif serta mempunyai kualiti yang melibatkan imaginasi (Pellegrini, 1995)
Kepentingan bermain:
Menurut Piaget (1962), kanak-kanak bermain kerana :
·         Meluahkan idea, perasaan dan emosi
·         Tenang dan beriadah
·         Menggunakan tenaga yang berlebihan
·         Menyediakan diri untuk tahap perkembangan seterusnya termasuk alam dewasa
·         Belajar menyelesaikan masalah yang pelbagai (kognitif, manipulatif, sosial) yang menyumbang kepada perkembangan intelek
·         Melibatkan pembelajaran merentasi tiga domain : kognitif, psikomotor dan sosial
·         Membudayakan proses pembelajaran
·         Pembentukan jati diri, ketrampilan diri dan nilai murni

Kepentingan bermain bagi perkembangan fizikal:
·         Menggerakkan psikomotor
·         Meningkatkan kemahiran fizikal – berlari, melompat, memanjat
·         Meningkatkan keupayaan dan ketangkasan deria – bau, sentuh
·         Meningkatkan kemahiran manipulatif – mencantum, melukis, menampal
·         Meningkatkan kemahiran mengimbang – renang, kawal pernafasan

Kepentingan bermain bagi perkembangan sosioemosi:
·         Belajar berinteraksi secara positif
·         Belajar menghormati hak orang lain
·         Menghargai alam sekitar
·         Menghormati nilai budaya

Kepentingan bermain bagi perkembangan kognitif:
·         Mendengar
·         Berbahasa
·         Membaca
·         Berbincang
·         Berlakon

Secara ringkas, kepentingan bermain adalah :
·         Belajar konsep
·         Meningkatkan keupayaan kognitif
·         Memupuk pemikiran inovatif, kritis dan kreatif
·         Memenuhi perasaan ingin tahu melalui penerokaan
·         Membantu dalam menyelesaikan masalah
·         Membina kemahiran sosial
·         Memahami dunia sekeliling
·         Mempelajari bahasa
·         Membantu murid mengatasi perasaan bimbang dan tertekan
·         Membina kemahiran kendiri yang positif
·         Memupuk sikap tanggungjawab
·         Mempelajari peranan orang dewasa

Kategori Main:
Permainan Sosial:
·         Bermaksud permainan yang dimainkan secara kumpulan
·         Berlaku secara berperingkat dalam perkembangan kanak-kanak ke arah mencapai kematangan bermasyarakat

Permainan Sosial
Jenis-jenis :
·         Main Unoccupied – tidak bermain dengan apa-apa alatan tetapi hanya berada dalam kawasan permainan
·         Main Solitary – bermain seorang diri tanpa menghirau orang lain
·         Main Onlooker – memerhati rakan-rakan bermain
·         Main Parallel – bermain sendirian,menggunakan cara dan alatan yang sama dengan rakan serta tanpa berbincang, kongsi alat main sendiri
·         Main Associative – bermain sendirian tetapi berinteraksi, bertanya dan meminjam alatan dengan rakan
·         Main Cooperative – bermain dan bekerjasama dalam kumpulan

Jenis permainan kognitif :
Main simbolik
- menggunakan imaginasi dan main peranan
- gunakan objek atau peranan yang mewakili objek atau peranan sebenar - belajar tentang peranan masa depan, menyelesaikan masalah, menghayati nilai moral dan budaya
Main berfungsi
- melibatkan gerak balas aktiviti otot spt. membaling, melontar, mengetuk
- menggunakan alat spt. Kotak, kayu, bola
- mempunyai ciri pengulangan, manipulasi, peniruan, penerokaan
Main konstruktif
- melibatkan pembinaan pengetahuan dan mengenali dunia
- guna bahan untuk hasilkan ciptaan atau kreativiti
- alat yang digunakan bukan dalam keadaan asli ttp. Untuk membina sesuatu yang lain
Main berperaturan
- permainan formal yang melibatkan peraturan yang ditetapkan
- peraturan juga boleh dicipta sendiri secara bersama
- peraturan boleh diubahsuai mengikut lokasi atau daerah
- memperkembangkan kanak-kanak dari aspek sosial dan emosi spt. mematuhi peraturan, mengambil giliran, menghormati rakan, berkomunikasi, berkompromi dsb.
Secara ringkas, ciri-ciri main adalah :
·         Penglibatan aktif
·         Motivasi intrinsik
·         Bebas untuk memilih
·         Menyeronokkan
·         Melibatkan proses penyesuaian
·         Penerokaan
·         Simulasi

Kuiz Psikologi Pendidikan

PROGRAM DPLI Ambilan DIS 2011

PSIKOLOGI PENDIDIKAN (  ILMU PENDIDIKAN – PN 2051 P)

1. 1 : KONSEP PSIKOLOGI DAN PSIKOLOGI PENDIDIKAN

1.         Senaraikan 3 definisi psikologi menurut 3 orang tokoh.
            i)
            ii)
            iii)

2.         Senaraikan definisi psikologi perkembangan menurut Sharifah A. Alsagoff (!987)

3.         Psikologi Pendidikan didefinisikan sebagai

4.         Senaraikan tujuan dan kepentingan psikologi pendidikan kepada guru .
            i)
            ii)
            iii)
            iv)
            v)
            vi)

1. 2 : FITRAH MANUSIA DAN PERKEMBANGANNYA

1.         Senaraikan peringkat –peringkat pertumbuhan dan perkembangan  manusia.
            i)                                                                      v)
ii)                                                                     vi)
iii)                                                                    vii)
iv)                                                                                                                                        viii)

2.         2 faktor yang mempengaruhi perkembangan individu iaitu,
i)                                                                                                                                            ii)

3.         6  faktor persekitaran yang mempengaruhi perkembangan individu adalah,
            i)                                                                      iv)
            ii)                                                                     v)
ii)                                                                                                                                          vi)

4.         4 teori perkembangan kognitif-jasmani menurut Jean Piaget (1896-1980)
            i)                                                                      iii)
            ii)                                                                     iv)

5.         Arnold  Gesel  (1880-1961) menenal pasti 5 peringkat dan ciri perkembangan  kanak-kanak dalam tempoh 5 tahun yang pertama sejak lahir :
            i)
            ii)
            iii)
            iv)
            v)

6.         Menurut Erikson 4 ciri-ciri perkembangan emosi pada peringkat konflik bayi  yang berusia 0 hingga setahun setengah (kepercayaan lawan ketidakkepercayaan )
            i)
            ii)
            iii)
            iv)

7.         Keberkesanan pengajaran guru berkait rapat dengan teori perkembangan iaitu;
            i)                                                                      iii)
            ii)                                                                     iv)

8.         4 peringkat perkembangan kognitif  yang dapat meningkatkan keupayaan murid melalui  pengajaran dan pembelajaran adalah :
            i)
            ii)
            iii)
            iv)

9.         Senaraikan 7 kecerdasan menurut Howard Gardner (1943)
            i)
            ii)
            iii)
            iv)
            v)
            vi)
            vii)

10.       10 cara guru dapat membantu murid mengurus kecerdasan emosi diri mereka, iaitu;
            i)
            ii)
            iii)
            iv)
            v)
            vi)
            vii)
            viii)
            ix)
            x)

11.       Motivasi didefinasikan sebagai

12        Faktor yang mempengaruhi motivasi seseorang adalah :
            i)
            ii)
            iii)
            iv)

13.       Thorndike (1911) merupakan tokoh mazhab behavioris yang telah  berjaya membentuk 3 hukum iaitu:
            i)
            ii)
            iii)

14.       Skinner (1953) : Pembelajaran manusia berlaku melalui :
            i)
            ii)
            iii)
            iv)

15.       Objektif pelajaran dapat dicapai sekiranya guru melaksanakan perkara seperti yang berikut:
            i)
            ii)
            iii)
            iv)
            v)
            vi)

16.       6 aspek perbezaan individu iaitu:
            i)
            ii)
            iii)
            iv)
            v)
            vi)

17.       Apakah tindakan guru sekiranya murid-murid menghadapi masalah dalam pelajaran dan kurang bermotivasi ?
            i)
            ii)

1. 3  : PERSONALITI DAN KONSEP KENDIRI

1.         Senaraikan 4 definisi personaliti daripada 4  orang tokoh .
            i)
            ii)

            iii
            iv)

2.         Apakah yang dimaksudkan introvert ?

3.         Apakah yang dimaksudkan ekstrovert ?

4.         Al Ghazali (1058-1111) 3 faktor yang mempengaruhi personaliti , iaitu;
            i)                                                                      iii)
            ii)

5.         Sigmund Freud ( 1856-1939)  menyenaraikan 3 komponen dalam struktur personaliti , iaitu;
            i)                                                                      iii)
            ii)
6.         Davidoff (1976) : Helah bela diri merujuk

7.         Senaraikan 8 jenis helah bela diri aktif dan huraiannya
            i)
            ii)
            iii)
            iv)
            v)
            vi)
            vii)
            viii)

8.         Senaraikan 4 jenis helah bela diri pasif  dan huraianya.
            i)
            ii)
            iii)
            iv)

9.         4 cara membantu personaliti murid yang introvert adalah:
            i)
            ii)
            iii)
            iv)

10.       4 cara membantu personaliti murid ekstrovert adalah :
            i)
            ii)
            iii)
            iv)

11.       Senaraikan 3 konsep kendiri oleh 3 tokoh .
            i)
            ii)
            iii)

12.       Konsep kendiri positif terdiri daripada ;
            i)
            ii)
            iii)
            iv)
            v)
            vi)
            vii)
            viii)
            ix)
            x)
            xi)
            xii)

13.       Konsep kendiri negatif terdiri daripada ;

            i)
            ii)
            iii)
            iv)
            v)
            vi)
            vii)
            viii)
            ix)
            x)
            xi)
            xii)

14.       7 cara guru untuk membantu murid membentuk konsep kendiri positif dan memupuk nilai-nilai yang tinggi adalah :
            i)
            ii)
            iii)
            iv)
            v)
            vi)
            vii)



1. 4  : PEMIKIRAN DAN GAYA PEMBELAJARAN

1.         Senaraikan 4 definisi pemikiran daripada 4 tokoh .
            i)
            ii)
            iii)
            iv)
2.         9 jenis pemikiran yang diklasifikasikan di bawah konsep perspektif situasi adalah:
            i)                                                                      v)
            ii)                                                                     vi)
            iii)                                                                    vii)
iii)                                                                                                                                        viii)

3.         Pemikiran kritis
4.         Pemikiran induktif
5.         Pemikiran deduktif
6.         Pemikiran kreatif

7.         Berikut merupakan aktiviti-aktiviti yang membantu meningkatkan kemahiran berfikir secara kritis:
            i)                                                                      vi)
            ii)                                                                     vii)
            iii)                                                                    viii)
            iv)                                                                    ix)
iv)                                                                                                                                        x)

8.         Berikut merupakan aktiviti-aktiviti yang membantu meningkatkan kemahiran berfikir secara kreatif:
            i)                                                                      vi)
            ii)                                                                     vii)
            iii)                                                                    viii)
            iv)                                                                    ix)
            v)

9.         Pemikiran konvergen merupakan

10.       3  proses berlakunnya pemikiran divergen iaitu :
            i)
            ii)
            iii)

11.       3 definisi gaya pembelajaran oleh 3 tokoh :
            i)
            ii)
            iii)

12.       Faktor yang mempengaruhi gaya pembelajaran adalah :
            i)
            ii)
            iii)
            iv)

13.       Murnford dan Honey (1986) mengkategorikan gaya pembelajaran kepada 4 jenis iaitu :
            i)                                                                      iii)
            ii)                                                                     iv)

14.       7   ciri gaya pembelajaran jenis aktivis adalah :
            i)
            ii)
            iii)
            iv)
            v)
            vi)
            vii)

15.       8 ciri gaya pembelajaran jenis reflektif adalah :
            i)
            ii)
            iii)
            iv)
            V)
            vi)
            vii)
            viii)

16.       Senaraikan 5 gaya pe,belajaran bergantung menurut Slavin (1994)
            i)
            ii)
            iii)
            iv)
            v)

17.       Senaraikan 7 ciri gaya pembelajaran tidak bergantung :
            i)
            ii)
            iii)
            iv)
            v)
            vi)
            vii)

1. 5 :  BIMBINGAN DALAM PENDIDIKAN

1.         Crow dan Crow (1983) mendefinisikan bimbingan sebagai
2.         Shertzer dan Stone (1968) mendefinisikan kaunseling sebagai proses
3.         Patterson dan Eisenberg (1983) menghuraikan kaunseling sebagai
4.         Senaraikan 5 objektif bimbingan dan kaunseling.
            i)
            ii)
            iii)
            iv)
            v)

5.         Konsep bimbingan dan kaunseling yang sebenar ialah

6.         Pietrofesa dan rakan-rakan (1971) dalam buku The Councellor As A profesional menyenaraikan bimbingan dan kaunseling kepada 4 jenis , iaitu:
            i)
            ii)
            iii)
            iv)

7.         Senaraikan  2 definisi bagi bimbingan individu.
            i)
            ii)
8.         Senaraikan 2 definisi bagi bimbingan kelompok.
            i)
            ii)

9.         Senaraikan 11 peranan guru biasa dalam perkhidmatan bimbingan dan kaunseling.
            i)
            ii)
            iii)
            iv)
            v)
            vi)
            vii)
            viii)
            ix)
            x)
            xi)

1.6 : TINGKAH LAKU BERMASALAH

1.         Mohd. Nazar Mohamad (1990) mentakrifkan tingkah laku bermasalah sebagai

2.         Tingkah laku bermasalah positif terdiri daripada :
            i)                                                                      iii)
            ii)                                                                     iv)
3.         Tingkah laku bermasalah negatif terdiri daripada :
            i)                                                                      iii)
            ii)
4.         Senaraikan jenis t/laku bermasalah bergantung/ membahayakan diri:
            i)                                                                      iii)
            ii)                                                                     iv)

5.         Senaraikan jenis t/laku bermasalah disruptif/ membahayakan orang lain.
            i)                                                                      iv)
            ii)                                                                     v)
iii)                                                                                                                                        vi)

6.         Senaraikan jenis t/laku bermasalah distruktif/ membahayakan diri, sekolah dan masyarakat .
            i)                                                                      iv)
            ii)                                                                     v)
            iii)

7.         8 jenis teknik ujian untuk mengumpul maklumat pelajar adalah:
            i)
            ii)
            iii)
            iv)
            v)
            vi)
            vii)
            viii)

8.         6 jenis teknik bukan ujian untuk mengumpul maklumat pelajar adalah :
            i)
            ii)
            iii)
            iv)
            v)
            vi)

9.         Faktor yang menyebabkan tingkah laku bermasalah dalam bilik darjah :
            i)
            ii)
            iii)
            iv)
            v)
            vi)
            vii)

10.       Teknik modifikasi tingkah laku terdiri daripada 10 iaitu :

            i)
            ii)
            iii)
            iv)
            v)
            vi)
            vii)
            viii)
            ix)
            x)

11.       Senaraikan implikasi modefikasi t/laku terhadap proses pengajaran dan pembelajaran.
            i)
            ii)
            iii)
            iv)
            v)




           


----------------------------------    SEMOGA BERJAYA   --------------------------------