PROGRAM DPLI Ambilan DIS 2011
PSIKOLOGI PENDIDIKAN ( ILMU PENDIDIKAN – PN 2051 P)
1. 1 : KONSEP PSIKOLOGI DAN PSIKOLOGI PENDIDIKAN
1. Senaraikan 3 definisi psikologi menurut 3 orang tokoh.
i)
ii)
iii)
2. Senaraikan definisi psikologi perkembangan menurut Sharifah A. Alsagoff (!987)
3. Psikologi Pendidikan didefinisikan sebagai
4. Senaraikan tujuan dan kepentingan psikologi pendidikan kepada guru .
i)
ii)
iii)
iv)
v)
vi)
1. 2 : FITRAH MANUSIA DAN PERKEMBANGANNYA
1. Senaraikan peringkat –peringkat pertumbuhan dan perkembangan manusia.
i) v)
ii) vi)
iii) vii)
iv) viii)
2. 2 faktor yang mempengaruhi perkembangan individu iaitu,
i) ii)
3. 6 faktor persekitaran yang mempengaruhi perkembangan individu adalah,
i) iv)
ii) v)
ii) vi)
4. 4 teori perkembangan kognitif-jasmani menurut Jean Piaget (1896-1980)
i) iii)
ii) iv)
5. Arnold Gesel (1880-1961) menenal pasti 5 peringkat dan ciri perkembangan kanak-kanak dalam tempoh 5 tahun yang pertama sejak lahir :
i)
ii)
iii)
iv)
v)
6. Menurut Erikson 4 ciri-ciri perkembangan emosi pada peringkat konflik bayi yang berusia 0 hingga setahun setengah (kepercayaan lawan ketidakkepercayaan )
i)
ii)
iii)
iv)
7. Keberkesanan pengajaran guru berkait rapat dengan teori perkembangan iaitu;
i) iii)
ii) iv)
8. 4 peringkat perkembangan kognitif yang dapat meningkatkan keupayaan murid melalui pengajaran dan pembelajaran adalah :
i)
ii)
iii)
iv)
9. Senaraikan 7 kecerdasan menurut Howard Gardner (1943)
i)
ii)
iii)
iv)
v)
vi)
vii)
10. 10 cara guru dapat membantu murid mengurus kecerdasan emosi diri mereka, iaitu;
i)
ii)
iii)
iv)
v)
vi)
vii)
viii)
ix)
x)
11. Motivasi didefinasikan sebagai
12 Faktor yang mempengaruhi motivasi seseorang adalah :
i)
ii)
iii)
iv)
13. Thorndike (1911) merupakan tokoh mazhab behavioris yang telah berjaya membentuk 3 hukum iaitu:
i)
ii)
iii)
14. Skinner (1953) : Pembelajaran manusia berlaku melalui :
i)
ii)
iii)
iv)
15. Objektif pelajaran dapat dicapai sekiranya guru melaksanakan perkara seperti yang berikut:
i)
ii)
iii)
iv)
v)
vi)
16. 6 aspek perbezaan individu iaitu:
i)
ii)
iii)
iv)
v)
vi)
17. Apakah tindakan guru sekiranya murid-murid menghadapi masalah dalam pelajaran dan kurang bermotivasi ?
i)
ii)
1. 3 : PERSONALITI DAN KONSEP KENDIRI
1. Senaraikan 4 definisi personaliti daripada 4 orang tokoh .
i)
ii)
iii
iv)
2. Apakah yang dimaksudkan introvert ?
3. Apakah yang dimaksudkan ekstrovert ?
4. Al Ghazali (1058-1111) 3 faktor yang mempengaruhi personaliti , iaitu;
i) iii)
ii)
5. Sigmund Freud ( 1856-1939) menyenaraikan 3 komponen dalam struktur personaliti , iaitu;
i) iii)
ii)
6. Davidoff (1976) : Helah bela diri merujuk
7. Senaraikan 8 jenis helah bela diri aktif dan huraiannya
i)
ii)
iii)
iv)
v)
vi)
vii)
viii)
8. Senaraikan 4 jenis helah bela diri pasif dan huraianya.
i)
ii)
iii)
iv)
9. 4 cara membantu personaliti murid yang introvert adalah:
i)
ii)
iii)
iv)
10. 4 cara membantu personaliti murid ekstrovert adalah :
i)
ii)
iii)
iv)
11. Senaraikan 3 konsep kendiri oleh 3 tokoh .
i)
ii)
iii)
12. Konsep kendiri positif terdiri daripada ;
i)
ii)
iii)
iv)
v)
vi)
vii)
viii)
ix)
x)
xi)
xii)
13. Konsep kendiri negatif terdiri daripada ;
i)
ii)
iii)
iv)
v)
vi)
vii)
viii)
ix)
x)
xi)
xii)
14. 7 cara guru untuk membantu murid membentuk konsep kendiri positif dan memupuk nilai-nilai yang tinggi adalah :
i)
ii)
iii)
iv)
v)
vi)
vii)
1. 4 : PEMIKIRAN DAN GAYA PEMBELAJARAN
1. Senaraikan 4 definisi pemikiran daripada 4 tokoh .
i)
ii)
iii)
iv)
2. 9 jenis pemikiran yang diklasifikasikan di bawah konsep perspektif situasi adalah:
i) v)
ii) vi)
iii) vii)
iii) viii)
3. Pemikiran kritis
4. Pemikiran induktif
5. Pemikiran deduktif
6. Pemikiran kreatif
7. Berikut merupakan aktiviti-aktiviti yang membantu meningkatkan kemahiran berfikir secara kritis:
i) vi)
ii) vii)
iii) viii)
iv) ix)
iv) x)
8. Berikut merupakan aktiviti-aktiviti yang membantu meningkatkan kemahiran berfikir secara kreatif:
i) vi)
ii) vii)
iii) viii)
iv) ix)
v)
9. Pemikiran konvergen merupakan
10. 3 proses berlakunnya pemikiran divergen iaitu :
i)
ii)
iii)
11. 3 definisi gaya pembelajaran oleh 3 tokoh :
i)
ii)
iii)
12. Faktor yang mempengaruhi gaya pembelajaran adalah :
i)
ii)
iii)
iv)
13. Murnford dan Honey (1986) mengkategorikan gaya pembelajaran kepada 4 jenis iaitu :
i) iii)
ii) iv)
14. 7 ciri gaya pembelajaran jenis aktivis adalah :
i)
ii)
iii)
iv)
v)
vi)
vii)
15. 8 ciri gaya pembelajaran jenis reflektif adalah :
i)
ii)
iii)
iv)
V)
vi)
vii)
viii)
16. Senaraikan 5 gaya pe,belajaran bergantung menurut Slavin (1994)
i)
ii)
iii)
iv)
v)
17. Senaraikan 7 ciri gaya pembelajaran tidak bergantung :
i)
ii)
iii)
iv)
v)
vi)
vii)
1. 5 : BIMBINGAN DALAM PENDIDIKAN
1. Crow dan Crow (1983) mendefinisikan bimbingan sebagai
2. Shertzer dan Stone (1968) mendefinisikan kaunseling sebagai proses
3. Patterson dan Eisenberg (1983) menghuraikan kaunseling sebagai
4. Senaraikan 5 objektif bimbingan dan kaunseling.
i)
ii)
iii)
iv)
v)
5. Konsep bimbingan dan kaunseling yang sebenar ialah
6. Pietrofesa dan rakan-rakan (1971) dalam buku The Councellor As A profesional menyenaraikan bimbingan dan kaunseling kepada 4 jenis , iaitu:
i)
ii)
iii)
iv)
7. Senaraikan 2 definisi bagi bimbingan individu.
i)
ii)
8. Senaraikan 2 definisi bagi bimbingan kelompok.
i)
ii)
9. Senaraikan 11 peranan guru biasa dalam perkhidmatan bimbingan dan kaunseling.
i)
ii)
iii)
iv)
v)
vi)
vii)
viii)
ix)
x)
xi)
1.6 : TINGKAH LAKU BERMASALAH
1. Mohd. Nazar Mohamad (1990) mentakrifkan tingkah laku bermasalah sebagai
2. Tingkah laku bermasalah positif terdiri daripada :
i) iii)
ii) iv)
3. Tingkah laku bermasalah negatif terdiri daripada :
i) iii)
ii)
4. Senaraikan jenis t/laku bermasalah bergantung/ membahayakan diri:
i) iii)
ii) iv)
5. Senaraikan jenis t/laku bermasalah disruptif/ membahayakan orang lain.
i) iv)
ii) v)
iii) vi)
6. Senaraikan jenis t/laku bermasalah distruktif/ membahayakan diri, sekolah dan masyarakat .
i) iv)
ii) v)
iii)
7. 8 jenis teknik ujian untuk mengumpul maklumat pelajar adalah:
i)
ii)
iii)
iv)
v)
vi)
vii)
viii)
8. 6 jenis teknik bukan ujian untuk mengumpul maklumat pelajar adalah :
i)
ii)
iii)
iv)
v)
vi)
9. Faktor yang menyebabkan tingkah laku bermasalah dalam bilik darjah :
i)
ii)
iii)
iv)
v)
vi)
vii)
10. Teknik modifikasi tingkah laku terdiri daripada 10 iaitu :
i)
ii)
iii)
iv)
v)
vi)
vii)
viii)
ix)
x)
11. Senaraikan implikasi modefikasi t/laku terhadap proses pengajaran dan pembelajaran.
i)
ii)
iii)
iv)
v)
---------------------------------- SEMOGA BERJAYA --------------------------------
No comments:
Post a Comment