Sunday 5 August 2012

Konsep Kendiri

KONSEP KENDIRI

1.  H.V Perkins dalam bukunya Human Development and Learning (1974) berpendapat konsep diri (konsep kendiri) terdiri daripada persepsi, kepercayaan, perasaan, sikap serta nilai yang khusus dipegang oleh seseorang individu tentang dirinya.

(a)  Konsep kendiri seseorang boleh digolongkan dalam dua kategori.
     Jelaskan dua jenis konsep kendiri tersebut? (4 markah)

i)             Konsep Kendiri Positif
-       mempunyai personaliti yang harmonis dan seimbang.
-       Bersifat tenang dan penuh ketabahan apabila menghadapi cabaran.
-       Menikmati lebih banyak kejayaan daripada kegagalan.
-       Bersifat bertimbang rasa serta pandangan terbuka.
ii)            Konsep kendiri Negatif
-       sahsiah tidak seimbang dan mempunyai kompleks rendah diri.
-       Pasif dan tidak suka bergaul atau bekerjasama dengan orang lain.
-       Kurang berkeyakinan terhadap diri sendiri dan tidak berani mencuba.
-       Mempunyai perasaan curiga, prasangka dan tidak percaya orang lain serta diri sendiri.


(b)  Berdasarkan penjelasan diatas, nyatakan 3 cara guru boleh membantu murid dalam pembentukan konsep kendiri yang positif semasa pengajaran dan pembelajaran. (6  markah)

i)             Memberi dorongan, bantuan dan sokongan kepada usaha pembelajarannya.
ii)            Memberi bimbingan yang wajar dengan membetulkan kesilapan murid dalam proses pembelajaran.
iii)           Mengajar murid-murid mengikut kebolehan mereka supaya mereka sentiasa menikmati pengalaman berjaya, dan seterusnya meningkatkan perasaan penghargaan diri dan keyakinan.
iv)          Menerima murid-murid sebagai dirinya.
v)            Menggalakkan interaksi positif di kalangan rakan sebaya.
vi)          Memberi peluang kepadanya memainkan peranan yang penting.
vii)         Memupuk nilai-nilai yang baik daripada rakan sebaya dan guru.

No comments:

Post a Comment